torsdag 16. mai 2019

Når nåde møter sannhet

 Joh 1:17 For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.

 

Loven ble gitt ved Moses, mens nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. Hva var loven? Loven var Guds verktøy for å åpenbare for oss sannheten. Sannheten om oss selv. Sannheten om at vi er syndere.  Paulus sier det slik til romerne: ”jeg kjente ikke synden uten ved loven.” Loven åpenbarte synden for meg. I møte med loven får jeg se hvem jeg er, og hvorfor jeg ikke kan komme til Gud. For dersom jeg kommer til Gud med min ”sannhet” vil Guds automatiske reaksjon være å støte meg fra seg. Guds automatiske reaksjon vil være vrede og dom, for han er hellig og rettferdig, og kan ikke være i nærheten av synd. Så jeg kan ikke møte Gud med min sannhet alene. Jeg trenger et element til. Det er dette elementet Jesus kom med. Han kom ikke bare med sannhet, men med nåde og sannhet. Når Nåde og sannhet møter hverandre blir det mektig. Vi trenger begge deler.

Omvendelse er først en erkjennelse av sannheten. En erkjennelse at jeg er en synder og trenger Guds nåde. Så tar jeg ”sannheten” min til Golgata, og lar sannhet møte nåde. Da får jeg FRED. Hør hvordan salmisten beskriver det: Salm 85:11 Nåde og sannhet skal møte hverandre, rettferd og fred kysse hverandre.

Når nåde og sannhet møtes, oppnår vi den rettferdighet som ikke ble gitt ved loven alene. Da får vi fred med Gud.

Men nåden kysser ikke løgn. Det er nettopp derfor sann bibelsk omvendelse er nødvendig. Vi må komme til sannhets erkjennelse. ”han som vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse.” (1 Tim2:4)

Når vi ser og erkjenner hvem vi er, og går til Jesus med det og ber om tilgivelse, ja da møter sannhet nåde og resultatet er fred og rettferdighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar